O młodzieży w Złotoryi wiedzą wiele...

Olga Tylutki, Woźniak Jakub, Pamela Śliwińska Fot. Archiwum własne
Olga Tylutki, Woźniak Jakub, Pamela Śliwińska

Po raz drugi Stowarzyszenie Nasze Rio zostało laureatem w Ogólnopolskim Konkursie Grantowym Równać Szanse. Pierwszy raz realizowali w ramach tego programu pamiętny dla wszystkich film "Opowieść złotoryjska"

OKG Równać Szanse składa się z dwóch etapów. W pierwszym etapie należy przygotować diagnozę środowiska lokalnego, dopiero w drugim napisanie projektu. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 65 organizacji, z czego 54 złożyło wniosek. Eksperci przyznali dotacje dla 25 projektów, w tym dla dwóch ze Złotoryi.

  • Kopalnia Złotych Talentów - Fundacja Rozwoju Człowieka Trood
  • Tworzymy e-Muzeum Ziemi Złotoryjskiej - Stowarzyszenie Nasze Rio

Planowane przedsięwzięcie i wyniki diagnozy przybliżyła nam Olga Tylutki, autorka projektu.

Osią tematyczną projektu jest stworzenie społecznego e-muzeum ziemi złotoryjskiej- portalu www, gdzie  zamieszczane będą najważniejsze informacje dot. historii i teraźniejszości Złotoryi.  Sprawy związane z  tożsamością, historią są bardzo ważne dla Złotoryjan, co pokazał projekt Opowieść Złotoryjska. Młodzi zaprojektują stronę, zaangażują społeczność do dzielenia się zawartością swoich szuflad i wspomnieniami, przeszkolą użytkowników, nagrają wspomnienia i audiotracki z trasami spacerów po mieście. Zależy nam by był to  projekt ogólnomiejski, angażujący dużą grupę mieszkańców.

Aby uzyskać dane do diagnozy w lutym 2019 roku przeprowadziliśmy ankietę, w której wzięło udział 449 osób w wieku 13-20 lat; warsztaty diagnostyczne z młodzieżą i wywiady pogłębione z przedstawicielami różnych grup młodzieżowych. 

Fragmenty diagnozy

Młodzież jest niczyja, a problemy "rozwiązuje się" konkursami plastycznymi (z okazji walki z paleniem, piciem, narkotykami, przemocą, rodo...). Mimo naszego wieloletniego lobbingu brak jest myślenia o młodych. Powiat myśli jak nie zbankrutować i utrzymać szkoły w ramach subwencji, podstawówki wrzucają do bardzo pojemnej szufladki "dzieci i młodzież" wszystkie działania takie jak ferie czy zajęcia plastyczne. Fundusz korkowy to jest osobny temat. Co roku miasto ma z tego tytułu przychody na poziomie 400 tysięcy zł, a tylko 15 tysięcy dostępne jest w konkursie na profilaktykę. Dofinansowuje się  dużo działań pośrednich, nie trafiających do młodzieży. Duże problemy: uzależnienia, depresje, autoagresja, hejty są zamiatane po dywan.

Problemy młodych 

Depresja to najczęściej podawany problem, który spotyka rówieśników. Najczęściej jest ona skutkiem hejtu, prześladowania, nękania. Aplikacja snapchat wzmacnia upowszechnianie zdjęć, filmów młodych ludzi, które mogą wywołać u nich strach, smutek. Coraz częściej zjawisko depresji spotykane jest u ludzi, którzy na co dzień otaczają się tłumami znajomych, a są samotni w grupie. 

Kolejnym problemem jest alkohol i narkotyki a raczej ich wszechobecność.Presja grupy rówieśniczej i chęć dopasowania się wzmagają takie zachowania. Organizacja domówek, ognisk, gdzie każdy uczestnik musi się upić. Często spotykane jest upijanie kogoś do nieprzytomności, nagrywanie to i wysyłanie znajomym.

Wykluczenie społeczne z różnych względów: głównie finansowych- zła kondycja finansowa rodziny, rodziny z problemami patologicznymi, wielodzietne. Młodzi ludzie wstydzą się tego z jakich rodzin pochodzą, a ci "bogatsi" często potęgują to zjawisko, wykluczając, nękając i wyśmiewając się z takiej młodzieży. 

Niska samoocena to problem, który często potęgują ambitni rodzice. Rodzice, którzy poprzez swoje dzieci, chcą spełniać własne nie spełnione marzenia, "Zmuszają" swoje dzieci do uczestnictwa w wielu zajęciach pozalekcyjnych, wzorowej nauki, zachowania.

Jak spędzają czas wolny?

  • 42% na korepetycjach -  chęć dostania się do dobrej szkoły wyższej,
  • 30% młodych profesjonalnie trenuje jakąś dyscyplinę sportową,
  • 82% deklaruje że uprawia sport rekreacyjne, w czym 73% raz lub kilka razy w tygodniu,
  • 75% młodzieży deklaruje, że w swoim czasie pozalekcyjnym, po prostu się nudzi,
  • 90% młodych szeroko pojmując uczy się-odrabia lekcje, zdobywa dodatkową wiedzę w sposób samodzielny, szlifuje wiedzę dotychczas zdobytą, 
  • 40% udziela się społecznie- działa w organizacjach, udziela się wolontariacko, organizuje coś, 
  • 28% uczęszczana zajęcia inne np. teatr, śpiew, taniec,
  • 93% spędza czas w gronie przyjaciół i znajomych, w czym 89% spędza czas na wspólnym jedzeniu-wyjście do restauracji, pizzeri, kebab, kawa, lody, 
  • 89% młodych spotyka się ze znajomymi w domu,
  • 36% młodych spędza swój wolny czas na zabawach, dyskotekach, w pubach czy barach,
  • 79% deklaruje że w wolnym czasie spędzają czas przed komputerem, 
  • 97% zaś, że na "telefonie" przeglądając różne strony, rozmawiając ze znajomymi, prowadząc stronę na facebooku, pisząc bloga, tworząc grafiki, filmy, słuchając i tworząc muzykę.

Mocne i słabe strony

Mocne strony młodych złotoryjan: sport, języki, gry na instrumentach, tworzenie czegoś na komputerze, chęć działania, energia, zaangażowanie, współpraca, chęć zrobienia czegoś. Młodzi ludzie mocno zaskakują podczas różnorakich aktywności, warsztatów, działań, wydarzeń, ale również podczas planowania czy organizacji. Na początku sprawiają wrażenie   młodych z podciętymi skrzydłami, ale wystarczy, że zaproponuje im się miejsce oraz przestrzeń do działania i wtedy dzieją się cuda. 37% młodych odpowiada że nie ma żadnych mocnych stron, lub nie jest w niczym dobra.

Słabe strony: nauka,wysokie oczekiwania wobec własnej osoby motywacji siebie, młodzi podkreślają, że sukces życiowy dla nich łączy się z życiem rodzinnym, które ma być udane, z dobrze płatną pracą. Ponad 40% młodzieży ma marzenia, ale w ogóle nie wie jak je zrealizować. Szablon edukacji nie wspiera młodych ludzi. Ciągła gonitwa za nadążaniem z materiałem, za dobrymi ocenami powoduje u nich zachwianie poczuciem własnej wartości. Szkoły zamiatają problemy pod dywan, żeby dalej mieć nieskazitelną ocenę w środowisku. Brak współpracy, myślenie o jednostce o własnych ocenach, własnych osiągnięciach niszczy w młodych ludziach chęć współpracy, angażowania się w sprawy innych i środowiska lokalnego.

Czego brakuje młodym w Złotoryi?

Brakuje głównie oferty spędzania czasu wolnego, miejsc rekreacji. Młodzi podkreślają, że nie jest za dużo ofert, które kierowane są stricte w ich stronę, głównie do seniorów i do małych dzieci. Brakuje im też miejsc, gdzie mogliby spotykać się ze znajomymi. Jest to dla nich ważne, z powodu przynależności, poczucia bycia częścią grupy. Sprostanie oczekiwań i potrzeba akceptacji jest bardo ważna w środowisku młodych. Ważne dla nich jest  bycie sobą i nie zgubienie tego co jest ważne. Podkreślają, że nie zawsze jest to proste, bo często będąc sobą nie są akceptowani przez innych. Pieniądze i prestiż- markowe, drogie ubrania, lansowanie się wśród innych, jest nieodłącznym, według młodych, elementem życia. Czują się wtedy traktowanie bardziej na serio, brani na poważnie. Ważne jest dla nich by inni ich doceniali. Często manifestują przynależność do stowarzyszenia na portalach (wpisują w rubrykę praca), chwalą się dyplomami, oznaczają na zdjęciach itd. 

Co nas zaskoczyło w odpowiedziach młodych?

Mocna deklaracja chęci wyjazdu i niechęci powrotu:

  • 53% chce wyjechać i nigdy nie wrócić, 
  • 30% planuje wyjazd za granicę, 
  • 23% chce wyjechać , ale szybko wrócić (prawdopodobnie studia), 
  • jedynie 14% deklaruje, że w Złotoryi zostanie i nigdzie nie wyjedzie. Skutkować to będzie zniknięciem prawie całkowicie młodzieży z obszaru Złotoryi. 

Wskazywanie depresji jako problemu rówieśników - oznacza to powszechny problem, oraz brak interwencji ze strony szkoły, pedagogów czy rodziców. 

Brak pomysłu na siebie za 10 lat. Jeżeli są pomysły to mocno wymarzone "własna firma, dużo hajsu" , "w ferrari na hawajach". Brak konkretów, określenia wymarzonego zawodu, czy kierunku studiów. 

Prawie 50 % badanych chciałoby "coś" zmienić w Złotoryi, ale nie wiedzą co, brakuje im czegoś, ale nie potrafią określić co to jest, oraz jak zabrać się za wdrażanie zmian





To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.