Kodowanie- nauka logicznego myślenia!

kodowanie w IC Fot. Archiwum własne
kodowanie w IC

Kodowanie każdemu kojarzy się przede wszystkim z informatykiem siedzącym przy komputerze. Jest to oczywiście prawda, ale na kodowanie w szkole spojrzeć należy również w innych kontekstach i zastanowić się, jakie korzyści przynosi nauka programowania już od najmłodszych lat.

Wtedy dziecko najszybciej przyswaja wiedzę i kształtuje umiejętności, które procentują zarówno w dalszej edukacji, jak i całym życiu.

Jedną z ważniejszych korzyści jest nauka logicznego myślenia. Programowanie to między innymi zdolność analizowania. Kodowanie nie ogranicza się tylko do pisania instrukcji i funkcji, to proces rozważania wielu różnych aspektów, przewidywania skutków użycia określonych rozwiązań. To wszystko towarzyszy dziecku podczas nauki , kształtując umiejętność  analizowania różnych wariantów wydarzeń, wysnuwania wniosków i precyzowania przesłanek. 

Programowanie to również nauka kreatywności, nabywanie umiejętności poszukiwania rozwiązań. Dzieci uczą się, że do konkretnego problemu czy zadania można podchodzić w różny sposób, poszukują ciekawych dróg, prowadzących do wyznaczonego celu, a przy okazji doskonale się bawią. 
Programowanie jest doskonałym sposobem na kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów.  Dzieci  poznają komendy, dzięki którym mogą osiągnąć określony cel, uczą się także, w jaki sposób rozłożyć, duży, złożony problem na szereg małych, mniej skomplikowanych, a tym samym łatwiejszych do rozwiązania. 

Oczywiście nie każde dziecko, które uczy się programowania, musi zostać zawodowym programistą. Dla wielu maluchów będzie to po prostu dobra zabawa i zajęcia skutecznie wspierające ich rozwój. Na pewno jednak część z tych dzieci odkryje w sobie pasję i zechce związać z tym zajęciem swoją karierę zawodową. 

Warto podkreślić, że właściwie wszystkie wysoko rozwinięte kraje cierpią na niedobór programistów. Nie inaczej jest w Polsce. Eurostat szacuje, że na naszym rynku brakuje ponad 50 tys. koderów. Uczenie dzieci programowania to inwestowanie zarówno w ich zawodową przyszłość, jak i szansa na pozyskanie nowych talentów dla branży IT.

Coraz częściej programowanie jest określane „językiem przyszłości”, a umiejętność kodowania już wkrótce może okazać się jedną z najbardziej poszukiwanych przez pracodawców. Na szczęście również w Polsce zauważono potencjał kodowania i jego pozytywny wpływ na rozwój dzieci. Być może już wkrótce każde polski maluch będzie poznawał tajniki programowania tak, jak uczy się języka obcego czy matematyki.

Na zdjęciach zajęcia w klasie 1C , która w tym roku szkolnym realizuje innowację pedagogiczną „Kombinuję, koduję, eksperymentuję”.

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.