Na horyzoncie inna edukacja niż znamy!

Edukacja Fot. Archiwum własne
Edukacja

Kiedyś uczeń przychodził do szkoły i może raz w tygodniu udało mu się usiąść przed ekranem komputera.. Dziś większość uczniów ma dostęp do komputera w domu. Dynamicznie rozwija się rynek nowoczesnych smartfonów i tabletów.

To samo ma do dyspozycji nauczyciel. Wystarczy wejść do Internetu, użyć wyszukiwarki i po chwili, na pewno trafi się na coś, co uatrakcyjni nauczanie na każdym przedmiocie! Warto przełamać się i zacząć eksperymentować, bo na horyzoncie pojawia się inna edukacja niż ta, którą znamy.

Żyjemy na co dzień w środowisku, które jest diametralnie odmienne od szkolnego: komunikujemy się niemal 24 godziny na dobę, mamy dostęp do interesujących nas zasobów w każdej chwili, możemy korzystać z rozmaitych narzędzi w celu rejestracji myśli i zdarzeń. Czy polską szkołę stać na niewykorzystywanie potencjału nowoczesnych technologii edukacyjnych kryjących się w domach, kieszeniach i torbach uczniów?

Technologie są istotną częścią życia wszystkich młodych ludzi. Coraz mocniej wpływają na ich rozwój, sposoby uczenia się i pracy. W epoce przemysłowej (XIX, XX wiek) szkoły przygotowywały kadry dla przemysłu. System hierarchiczny, organizacja i porządek były potrzebne. Tamta epoka minęła, żyjemy w epoce informacji. Współczesny uczeń potrzebuje innej szkoły.

Największą bolączką współczesnej szkoły nie jest wcale przepełnienie klas, czy brak odpowiednio przygotowanej kadry nauczycielskiej, ale ich niedostosowanie do potrzeb uczniów, co przekłada się na kiepską motywację młodych ludzi do nauki.

Nowe narzędzia w sieciach społecznościowych mogą uatrakcyjnić procesy dydaktyczne. Można przecież wykorzystać narzędzia wiki do tworzenia i konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej. Mikroblogi mogą służyć jako narzędzia raportowania postępów z realizacji projektów edukacyjnych. Stworzenie filmu na określony temat technicznie jest bardzo łatwe, a młodzież kocha tworzyć filmy. Urządzenia mobilne (tablety, smartfony) dawno przestały już być tylko gadżetami. W coraz większym stopniu wykorzystywane są jako brama do internetu, a poprzez to jako narzędzie komunikacji i edukacji.

W każdej szkole, w każdej klasie, można z powodzeniem wykorzystać choć część z wymienionych narzędzi, można uczniów przygotowywać do samodzielnego życia w społeczeństwie informacyjnym, do świata, o którego przyszłości tak niewiele wiemy.


To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.