Gmina na 5

Urząd Miejski w Złotoryi Fot. Gabriela Kalinowska-Czakon
Urząd Miejski w Złotoryi

W ostatnich dniach na stronie oficjalnej miasta prezentowany jest dyplom przyznany przez Studenckie Koło Naukowe Przedsiębiorczości działające przy Instytucie Przedsiębiorstwa SGH w Warszawie. Miasto Złotoryja uzyskało w rankingu prowadzonym przez studentów tytuł „Gmina na 5!”. Gratulujemy! Przyjrzyjmy się bliżej  co zyskało uznanie? 

Co badali?

Głównym celem raportu opracowanego przez studentów  nie było  piętnowanie zaniedbań i niedociągnięć urzędów w dziedzinie obsługi potencjalnych inwestorów tylko  wykazanie dobrych praktyk oraz działań godnych naśladowania.

Tegoroczne badanie, podobnie jak jego poprzednie edycje, podzielić można na dwie główne części: audyt witryn internetowych oraz ocenę jakości kontaktu mailowego w języku polskim oraz angielskim. W badaniu zastosowano metodę tajemniczego klienta i formularze, które wypełniał zespół badawczy na podstawie oglądu witryn internetowych gmin i odpowiedzi na e-maile nadesłane przez gminy. 

Wynik Złotoryi

W galerii można przyjrzeć się punktacji stosowanej przez studentów.Maksymalnie w rankingu gmina mogła uzyskać 39 punktów: strona www-15; odpowiedź na email w języku polskim 13; odpowiedź w języku angielskim - 11. Gmina miejska Złotoryja uplasowała się na 58 miejscu z wynikami: 11, 10, 0.  

Najważniejsze dobre praktyki

W prezentowanym raporcie zwróciliśmy uwagę na przykłady dobrych praktyk.  Według autorów badania dobrze przygotowana witryna internetowa może być dla jednostki samorządu terytorialnego szansą na pozyskanie inwestora. Ważnym elementem strategii budowy dobrego wizerunku gminy jest ukazanie jej jako jednostki aktywnej, rozwijającej się, stwarzającej nowe szanse. Autorzy raportu podali kilka przykładów dobrych praktyk w tej dziedzinie : Toruń, Polkowice .

Oprócz zachęt dla inwestorów ważnym elementem działalności pro-gospodarczej jest wspieranie lokalnej przedsiębiorczości. W warunkach, gdy przepisy prawne, prawo podatkowe czy inne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej nie zawsze są jasne i proste do zrozumienia, odpowiednio przygotowana przez gminę pomoc dla nowych przedsiębiorców ma ogromną wartość. Według studentów przykładem dobrze przygotowanej strony dla przedsiębiorców jest Lokalne Okienko Przedsiębiorczości w witrynie prowadzonej przez Urząd Miasta Łodzi.

Uwagę studentów przyciągnął  również innowacyjny mobilny przewodnik zaproponowany przez Szczecin.Daje on możliwość pobrania aplikacji na telefon, która umożliwia spersonalizowanie zwiedzania miasta. Aplikacja pozwala na wytyczenie indywidualnej trasy, lokalizuje na bieżąco pozycje turysty na mapie oraz wskazuje kierunek do celu. Ponadto zwiedzający ma dzięki niej dostęp do oferty bazy noclegowej i gastronomicznej, może sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej oraz dowiedzieć się o bieżących wydarzeniach w mieście.  

Młodzi badacze uważają, że dzięki rozwojowi technologii informacyjnych i komunikacyjnych, dystans pomiędzy przedstawicielami administracji lokalnej, a jej mieszkańcami   uległ zmniejszeniu. Zachęcanie i umożliwianie komunikacji z włodarzami, możliwość współuczestnictwa w kształtowaniu lokalnej polityki rozwoju, przekłada się na możliwość stania się w pełni włączonym w lokalną społeczność i podnosi odczuwalną jakość życia w danej miejscowości. Jako praktykę godną naśladowania podali między innymi przykład Szczecina, gdzie na oficjalnym portalu internetowym możliwe jest wyrażenie opinii na temat jakości zrealizowania sprawy, z którą związana była wizyta danej osoby w urzędzie czy wyrażenia opinii na temat projektu uchwały Rady Miasta

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym raportem.

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.