Kto i co buduje dla Dolnoślązaków?

Cezary Przybylski
Cezary Przybylski

2015 to planowany termin realizacji licznych inwestycji, których ukończenia ma pozytywnie wpłynąć na życie mieszkańców Dolnego Śląska. Będą to zarówno nowe drogi, dworce, obiekty kulturalne, jak i rekreacyjne, które powstaną zarówno w dużych oraz małych miastach. Za większość z nich odpowiedzialne są firmy, które już wcześniej czuwały na budową podobnych obiektów.

Dla zdrowia Dolnoślązaków

Choć prace budowlane zakończyły się jeszcze w 2014 roku, ciężko nie wspomnieć o ukończeniu inwestycji szczególnie ważnej dla wszystkich Dolnoślązaków – Nowego Szpitala Wojewódzkiego, który obecnie wyposażany jest już w sprzęt medyczny, zaś jego otwarcie przewidziane jest na koniec I kwartału 2015 roku. Wartość całej inwestycji to niemal 195 mln złotych, zaś za jego realizację odpowiedzialne były dwie firmy - POOR (Polska) S.A. czuwający nad I etapem budowy oraz Budimex, lider konsorcjum realizującego II etap. Pierwszy z wykonawców, POOR Polska S.A., to część austriackiej grupy POOR Group, działającej od ponad 45 lat w Europie, której roczne obroty wynoszą ok. 3,4 mld euro. Z kolei udziały Budimexu, który również jest spółką akcyjną, od 2000 roku należą w większości (dokładnie 60%) do hiszpańskiego przedsiębiorstwa Ferrovial.

Obwodnica, Forum Muzyki i dworzec

Choć budowa obwodnicy Leśnicy nie rozpoczęła się w terminie, co w głównej mierze spowodowane było protestami ekologów, spory udały się rozwiązać i pod koniec 2014 miejska spółka Wrocławskie Inwestycje podpisała umowę z wyłonionym w przetargu głównym wykonawcą – szwedzką firmą Skanska S.A., która na Dolnym Śląsku znana jest już od co najmniej kilku lat, a jej roczne przychody w Polsce to 4,2 mld zł. Zgodnie z planem, firma ma zakończyć prace budowlane w ciągu 30 miesięcy, dzięki czemu rozładuje się jeden z najbardziej uciążliwych korków we Wrocławiu. Koszt całej inwestycji to niemal 102,5 mln złotych, jednak o jej prawdziwej wartości kierowcy przekonają się dopiero w połowie 2017 roku.

Podobnie jak w przypadku obwodnicy Leśnicy, również budowa Narodowego Forum Muzyki (NFM) nie przebiegała od początku zgodnie z planem. - Początkowo głównym wykonawcą odpowiedzialnym za imponująca inwestycję, była spółka akcyjna Mostostal S.A., której głównym akcjonariuszem jest hiszpański koncern o międzynarodowym zasięgu działania - ACCIONA SA. Pierwszy etap budowy rozpoczął się jeszcze w 2009 roku, jednak już pod trzech latach prace zostały przerwane,a wykonawca pozostawił budynek z wieloma problemami technicznymi. – mówi Tomasz Mędrykiewicz, Dyrektor Techniczny i Kierownik Budowy NFM. Po rozstrzygnięciu kolejnego przetargu w lipcu 2013, praca przy Narodowym Forum Muzyki przejęła firma PB Inter-System, spółka akcyjna z polskim kapitałem, znana we Wrocławiu m.in. z budowy pierwszego w Polsce Afrykarium - Oceanarium we Wrocławskim Ogrodzie Zoologicznym, której roczne obroty szacowane są na poziomie 220 mln zł. Od tamtej pory budowa realizowana jest zgodnie z zaplanowanymi terminami. Oficjalne otwarcie NFM, które ma być wielofunkcyjnym gmachem koncertowym, a jednocześnie instytucją kultury stanowiącą wizytówkę dla całego regionu w związku z ESK 2016, planowane jest w II kwartale 2015r. Wartość całej inwestycji szacowana jest na ok. 300 mln złotych.

Zmiany na lepsze czekają również podróżnych korzystających z Dworca Autobusowego, który czasy świetności ma już dawno za sobą. Choć planowana na 2015 rok przebudowa zmusi podróżujących do korzystania z dworca tymczasowego, Wrocław zyska nową, nieodstraszającą podróżnych wizytówkę. Zgodnie z założeniami inwestycji, w miejscu obecnego dworca powstanie galeria handlowa z podziemnymi peronami. Prace nad nowym budynkiem powierzono firmie Unibali- Rodamco - francusko- holenderskiemu przedsiębiorstwu, odpowiedzialnemu m.in. za budowę warszawskich Złotych Tarasów.

Szybka trasa łącząca region

- Dla całego regionu, a szczególnie dla mieszkańców Legnicy, Lubina, Polkowic i innych okolicznych miejscowości równie ważna będzie budowa trzeciego odcinka trasy S3 Nowa Sól-Legnica. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad pod koniec grudnia 2014 roku podpisała z konsorcjum przedsiębiorstw Salini, Todini Construzioni i Export-Pribex umowę opiewającą na 561 mln złotych.- mówi Tomasz Wajdzik, ekspert budownictwa. Jednak tylko jedna z firm (Export – Pribex z Warszawy) ma polski kapitał. Pozostałe dwie to włoskie firmy, dotychczas realizujące projekty również na terenie Polski. Mimo że budowa ma zakończyć się w ciągu 2,5 roku, jest to dobra wiadomość do Dolnoślązaków, bowiem budowa trasy mającej łączyć nasz region ze Szczecinem otwiera zupełnie nowe perspektywy tranzytowe dla przedsiębiorstw i umożliwia szybkie podróżowanie.

Opisane inwestycje, które w 2015 roku będą realizowane na terenie Dolnego Śląska to tylko niektóre przykłady obiektów użytku publicznego powstających w regionie. Można więc śmiało powiedzieć, że idzie ku lepszemu. - Szkoda tylko, że polskie przedsiębiorstwa nie korzystają z tego w pełni. Większość firm prowadzących budowy, poza przykładami takimi jak Inter-System i Export-Pribex, to przedsiębiorstwa z przeważającym kapitałem zagranicznym, a często się z tym wiąże fakt, że zyski i podatki nie wspierają lokalnych budżetów- dodaje Wajdzik. Choć ogromne znacznie ma fakt, że tworzą one setki miejsc pracy i zatrudniają lokalnych podwykonawców można mieć nadzieję, iż
z czasem, prócz realizacji inwestycji na najwyższym poziomie, w regionie będzie coraz więcej polskich, lokalnych firm-liderów je prowadzących.

 

Marta Bodys

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.