Kto i co buduje dla Dolnoślązaków?

Cezary Przybylski, Wrocław - obraz Michał Zimniak z Pixabay
Cezary Przybylski, Wrocław - obraz Michał Zimniak z Pixabay

2015 to planowany termin realizacji licznych inwestycji, których ukończenia ma pozytywnie wpłynąć na życie mieszkańców Dolnego Śląska. Będą to zarówno nowe drogi, dworce, obiekty kulturalne, jak i rekreacyjne, które powstaną zarówno w dużych oraz małych miastach. Za większość z nich odpowiedzialne są firmy, które już wcześniej czuwały na budową podobnych obiektów.

Dla zdrowia Dolnoślązaków

Choć prace budowlane zakończyły się jeszcze w 2014 roku, ciężko nie wspomnieć o ukończeniu inwestycji szczególnie ważnej dla wszystkich Dolnoślązaków – Nowego Szpitala Wojewódzkiego, który obecnie wyposażany jest już w sprzęt medyczny, zaś jego otwarcie przewidziane jest na koniec I kwartału 2015 roku. Wartość całej inwestycji to niemal 195 mln złotych, zaś za jego realizację odpowiedzialne były dwie firmy - POOR (Polska) S.A. czuwający nad I etapem budowy oraz Budimex, lider konsorcjum realizującego II etap. Pierwszy z wykonawców, POOR Polska S.A., to część austriackiej grupy POOR Group, działającej od ponad 45 lat w Europie, której roczne obroty wynoszą ok. 3,4 mld euro. Z kolei udziały Budimexu, który również jest spółką akcyjną, od 2000 roku należą w większości (dokładnie 60%) do hiszpańskiego przedsiębiorstwa Ferrovial.

Obwodnica, Forum Muzyki i dworzec

Choć budowa obwodnicy Leśnicy nie rozpoczęła się w terminie, co w głównej mierze spowodowane było protestami ekologów, spory udały się rozwiązać i pod koniec 2014 miejska spółka Wrocławskie Inwestycje podpisała umowę z wyłonionym w przetargu głównym wykonawcą – szwedzką firmą Skanska S.A., która na Dolnym Śląsku znana jest już od co najmniej kilku lat, a jej roczne przychody w Polsce to 4,2 mld zł. Zgodnie z planem, firma ma zakończyć prace budowlane w ciągu 30 miesięcy, dzięki czemu rozładuje się jeden z najbardziej uciążliwych korków we Wrocławiu. Koszt całej inwestycji to niemal 102,5 mln złotych, jednak o jej prawdziwej wartości kierowcy przekonają się dopiero w połowie 2017 roku.

Podobnie jak w przypadku obwodnicy Leśnicy, również budowa Narodowego Forum Muzyki (NFM) nie przebiegała od początku zgodnie z planem. - Początkowo głównym wykonawcą odpowiedzialnym za imponująca inwestycję, była spółka akcyjna Mostostal S.A., której głównym akcjonariuszem jest hiszpański koncern o międzynarodowym zasięgu działania - ACCIONA SA. Pierwszy etap budowy rozpoczął się jeszcze w 2009 roku, jednak już pod trzech latach prace zostały przerwane,a wykonawca pozostawił budynek z wieloma problemami technicznymi. – mówi Tomasz Mędrykiewicz, Dyrektor Techniczny i Kierownik Budowy NFM. Po rozstrzygnięciu kolejnego przetargu w lipcu 2013, praca przy Narodowym Forum Muzyki przejęła firma PB Inter-System, spółka akcyjna z polskim kapitałem, znana we Wrocławiu m.in. z budowy pierwszego w Polsce Afrykarium - Oceanarium we Wrocławskim Ogrodzie Zoologicznym, której roczne obroty szacowane są na poziomie 220 mln zł. Od tamtej pory budowa realizowana jest zgodnie z zaplanowanymi terminami. Oficjalne otwarcie NFM, które ma być wielofunkcyjnym gmachem koncertowym, a jednocześnie instytucją kultury stanowiącą wizytówkę dla całego regionu w związku z ESK 2016, planowane jest w II kwartale 2015r. Wartość całej inwestycji szacowana jest na ok. 300 mln złotych.

Zmiany na lepsze czekają również podróżnych korzystających z Dworca Autobusowego, który czasy świetności ma już dawno za sobą. Choć planowana na 2015 rok przebudowa zmusi podróżujących do korzystania z dworca tymczasowego, Wrocław zyska nową, nieodstraszającą podróżnych wizytówkę. Zgodnie z założeniami inwestycji, w miejscu obecnego dworca powstanie galeria handlowa z podziemnymi peronami. Prace nad nowym budynkiem powierzono firmie Unibali- Rodamco - francusko- holenderskiemu przedsiębiorstwu, odpowiedzialnemu m.in. za budowę warszawskich Złotych Tarasów.

Szybka trasa łącząca region

- Dla całego regionu, a szczególnie dla mieszkańców Legnicy, Lubina, Polkowic i innych okolicznych miejscowości równie ważna będzie budowa trzeciego odcinka trasy S3 Nowa Sól-Legnica. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad pod koniec grudnia 2014 roku podpisała z konsorcjum przedsiębiorstw Salini, Todini Construzioni i Export-Pribex umowę opiewającą na 561 mln złotych.- mówi Tomasz Wajdzik, ekspert budownictwa. Jednak tylko jedna z firm (Export – Pribex z Warszawy) ma polski kapitał. Pozostałe dwie to włoskie firmy, dotychczas realizujące projekty również na terenie Polski. Mimo że budowa ma zakończyć się w ciągu 2,5 roku, jest to dobra wiadomość do Dolnoślązaków, bowiem budowa trasy mającej łączyć nasz region ze Szczecinem otwiera zupełnie nowe perspektywy tranzytowe dla przedsiębiorstw i umożliwia szybkie podróżowanie.

Opisane inwestycje, które w 2015 roku będą realizowane na terenie Dolnego Śląska to tylko niektóre przykłady obiektów użytku publicznego powstających w regionie. Można więc śmiało powiedzieć, że idzie ku lepszemu. - Szkoda tylko, że polskie przedsiębiorstwa nie korzystają z tego w pełni. Większość firm prowadzących budowy, poza przykładami takimi jak Inter-System i Export-Pribex, to przedsiębiorstwa z przeważającym kapitałem zagranicznym, a często się z tym wiąże fakt, że zyski i podatki nie wspierają lokalnych budżetów- dodaje Wajdzik. Choć ogromne znacznie ma fakt, że tworzą one setki miejsc pracy i zatrudniają lokalnych podwykonawców można mieć nadzieję, iż
z czasem, prócz realizacji inwestycji na najwyższym poziomie, w regionie będzie coraz więcej polskich, lokalnych firm-liderów je prowadzących.

 

Marta Bodys

To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.