Informowanie mieszkańców na wstecznym biegu?

Złotoryja, wieża Fot. Kajetan Kukla
Złotoryja, wieża

Ważnym elementem jest komunikacji z mieszkańcami jest czytelny BIP, w którym mieszkańcy powinni znaleźć, jeżeli nie wszystkie, to większość informacji dotyczących działania władzy.

Komunikacja pomiędzy mieszkańcami a władzą jest fundamentem demokracji. Idealny model komunikacji z punktu widzenia mieszkańców powinien sprawić, że mieszkańcy:

  • Czują się dobrze poinformowani.
  • Wiedzą, gdzie zapytać, jeśli czegoś nie wiedzą.
  • Mają możliwość włączenia się w działania gminy.  
  • Czują się „chciani” – ich sprawy są traktowane poważnie, załatwiane życzliwie.
  • Mają poczucie wpływu na działania gminy.

Był czas kiedy w złotoryjskim BIP mogliśmy odnaleźć wiele informacji. Ciekawą dla mieszkańców informacją są, na przykład, zarządzenia Burmistrza. Ich rejestr powinien być dostępny w BIP. W roku 2017 opublikowano 300 zarządzeń, w 2018  - 228,a w 2019 poprzestano na publikacji 11 zarządzeń. W 2020 mamy już tylko dwie pozycje.  

Podobna sytuacja jest z rejestrem umów. W roku 2018 opublikowano 319 skanów umów, w 2019 tylko 6, a w 2020 nie mamy żadnej.  

Jestem zaskoczona - w zakładce gdzie powinno być kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset umów jest 6 (sic!) plików. Już w zeszłym roku na którejś z sesji zwracałam uwagę na problemy z aktualnością BIP.  Dziwi mnie, że Burmistrz najwyraźniej nie przywiązuje do tego wagi. Wiadomo przecież, że dostęp do informacji czyli między innymi otwarte dla mieszkańców dane to fundament demokratycznego zarządzania, poza tym prowadzenie rejestru umów to była jedna z ważnych obietnic wyborczych w 2014r. Martwi mnie, że coraz gorzej to wygląda, dziś powinniśmy mieć świetnie funkcjonujące rejestry we wszystkich instytucjach podległych urzędowi, a nie upominać się o dodanie umów  gminy Złotoryja z początku 2019r. Czasem mam wrażenie, że w obszarze partycypacji jedziemy na wstecznym biegu. - komentuje radna Barbara Zwierzyńska - Doskocz.

To zaniedbanie BIP-u podstawowego informatora dla mieszkańców, jest niezrozumiałe w kontekście realizacji  przez Urząd Miasta projektu "Wdrożenie e-usług publicznych dla mieszkańców Gminy Krotoszyce, Gminy Wiejskiej Złotoryja i Gminy Miejskiej Złotoryja", na który otrzymał dofinansowanie z UE około 3,5 miliona zł. 

Jednym z celów  projektu było zwiększenie wykorzystania e-usług publicznych oraz wsparcie tworzenia otwartych zasobów publicznych, w tym  dostęp do informacji publicznej i zwiększenie uczestnictwa mieszkańców w procesach podejmowania decyzji w gminach. 




tekst


To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.