Obligacje zamiast kredytów

Rada Miasta Złotoryja 2010-2014 Fot. Archiwum własne
Rada Miasta Złotoryja 2010-2014

Na blisko 3 tys. jednostek samorządu terytorialnego w Polsce do tej pory obligacje komunalne  wyemitowało  około 700 podmiotów. Wśród nich jest Gmina Miejska Złotoryja.

W czerwcu 2012 roku, kiedy Rada Miasta głosowała nad uchwałą w sprawie emisji obligacji , ówczesny burmistrz, Ireneusz Żurawski mówił - Jest to nowy instrument finansowy nie stosowany w naszej gminie. Celem jest restrukturyzacja.  Emisja obligacji ma na celu pozyskanie środków na dalszy rozwój miasta.

Uważam, że nie mamy prawa scedować długu na  kogoś następnego .W roku 2018 zaczniemy spłacać kwotę 2.700.000zł ale to nie będziemy już my, będzie to spuścizna na następne kadencje. Trzeba pamiętać o tym, że w czasie kiedy gmina zadłużała się to był czas największej prosperity.Chciałbym, abyśmy pomyśleli o czasach przyszłych. Jak wpadniemy w spiralę długów to będzie ona trwać latami. - ripostował radny Iwo Matecki.

W czerwcu  2012 roku podjęto uchwałę o wyemitowaniu obligacji na kwotę 17,5  miliona zł. Wykup został podzielony na etapy. W 2016 roku zmieniono tę uchwałę w zakresie terminów wykupu obligacji.

seria kwota rok wykupu - planowany w 2012 rok wykupu - planowany w 2016
Seria A12 1 250.000, 5 lat od daty emisji w 2027 roku,
Seria B12 2 000.000, 6 lat od daty emisji w 2028 roku,
Seria C12 2 000.000, 7 lat od daty emisji w 2029 roku,
Seria D12 2 500.000, 8 lat od daty emisji w 2030 roku,
Seria E12 3 000.000, 9 lat od daty emisji w 2021 roku
Seria F12 3 500.000, 10 lat od daty emisji w 2022 roku,
Seria G12 3 500.000,- 11 lat od daty emisji w 2023 roku.

Tak więc obawy radnego nie sprawdziły się. Obecni decydenci zadbali o to by początek wykupu obligacji odroczyć w czasie jeszcze bardziej.

W kolejnych latach podejmowano jeszcze 3 razy uchwały o emisji obligacji na kwotę w sumie 3,8 miliona zł.

rok podjęcia uchwały kwota lata wykupu
2013 1,2 mln od 2019 do 2034
2016 1,3 mln od 2024 do 2031
2017 1,3 mln od 2024 do 2031
Ze  sprawozdania z wykonania budżetu za rok  2015 wynika, że większa część zadłużenia miasta jest w formie obligacji:
Kredyty (PBS Złotoryja) - 5,74 mln zł
Pożyczki - 1,63 mln zł
Obligacje - 18, 95 mln zł

Okazuje się więc, że z  punktu widzenia władz samorządowych obligacje komunalne są korzystniejszym instrumentem finansowym niż  zwykły kredyt. Wynika to przede wszystkim z następujących zalet obligacji:
  1. Brak konieczności ustanawiania zabezpieczeń, których wymaga  się przy kredycie.
  2. Elastyczność wykorzystania środków pozyskanych w wyniku emisji. W przypadku kredytu banki wymagają określenia  konkretnego celu, na który mają iść pożyczone pieniądze, a potem bank może sprawdzić, czy rzeczywiście tak się stało. Przy obligacjach może być inaczej, ponieważ cel przedstawia się bardzo ogólnie. Gdy wskazanym celem jest sfinansowanie deficytu budżetowego samorządu, to można z tych pieniędzy pokryć praktycznie każdy wydatek.
  3. Wykup obligacji można zaplanować w dłuższej perspektywie czasowej nawet do 20 lat.
Obligacje wlicza się do wskaźnika zadłużenia samorządów. Z jednym tylko wyjątkiem, tzw. obligacji przychodowych. Kiedy np. miasto chce zbudować płatny parking podziemny, wypuszcza obligacje, by znaleźć środki na tę inwestycję, a obligacje są spłacane z przychodów z parkingu.

Od 2015 roku funkcjonują nawet tzw. obligacje wieczyste – niepodlegające wykupowi, ale odsetki płacone przez czas nieokreślony są większe.Jeśli termin wykupu nie jest określony, to do wskaźnika zadłużenia samorządu wliczać się będzie tylko odsetki. To może się okazać nęcące dla wielu gmin, bo pozwoli im na zaciąganie większych zobowiązań na większe inwestycje.

Kamila Nankiewicz
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
captcha To pole jest wymagane

Udowodnij ,że nie jesteś robotem, podaj wynik powyższego działania.